حق با تو بود

دست نوشته هایی با موضوعات اجتماعی و مشکلات مردمی(تمام اتفاقات حقیقی است)

حق با تو بود

دست نوشته هایی با موضوعات اجتماعی و مشکلات مردمی(تمام اتفاقات حقیقی است)

آخرین مطالب
يكشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰ ب.ظ

شعبه جهنم در دنیا!!

با آب و تاب شرح و تفسیر آیه (1) را طبق تحقیقات انجام شده برای پایان نامه اش توضیح می داد. آن قدر اما و اگر کنار هم گذاشته بود که همه سرتا پا گوش بودیم برای فهم اینکه؛ آخرش این خسران چیست و عاقبت این گروه با ضعف ایمانشان به کجا می رسد. وقتی همه توضیحات در شرح خسران از دیدگاه قرآن خلاصه شد در؛ تشبیه به تاجری با سرمایه هنگفت که نهایت نه تنها سودی نمی کند بلکه سرمایه اش را از کف می دهد و این یعنی خسران کننده، دین و دنیا را با هم به باد می دهد، یکی از جمع سوال کرد: «اگر ممکن است مصداقی معرفی کنید». بنده خدا نرگس مانده بود چه جوابی بدهد که یکی از آن آخرهای جلسه گفت: «مثل بچه خانواده اختلاف». استاد راهنما حرف را نشنیده گرفت و خودش به داد نرگس رسید. جلسه با خیر و خوشی تمام شد.

هنوز همه متفرق نشده بودند که از دور یکی صدایم کرد.جلوتر رفتم، نرگس بود.  با اشاره از من خواست منتظر بمانم و با لحنی مزاح گونه و خوشرو، افسانه را سین جیم می کرد: «نامرد. پاک آبروی مرا بردی با این کمک کردنت. این همه شرح خسران گفتم و فلسفه چیدم تو مصداقش را اینطور معرفی کردی؟ نمی گویند این صاحب اثرچطور توضیح داد که این شنونده این را فهمیده؟ ». افسانه هم دفاع می کرد: «مصداق به این قشنگی. اصلا شماها نمی فهمید.  مصداق 2019 . عقل داشتی زبانم را طلا می گرفتی».

- «الان شما که خیلی می فهمی توضیح بده ما هم بدانیم». 

 -افسانه باد در غبغب انداخت و با ژستی ویژه گفت: «شرایط بچه ای که در خانواده اختلاف بزرگ می شود را تصور کن. صبح و ظهر و شب، دعوا و مشاجره و تنش. این از در و دیوار بهانه می گیرد. آن سر هر مسأله غر می زند و فریاد. یک روز این کوتاه نمی آید و یک روز آن یکی. این راه خودش را می رود و آن راه خودش. جایی که همدلی نباشد روز و شبش جهنم است. این از اوضاع خانه. در اجتماع هم که هر کجا می رود باید از رفتار والدینش و اوضاع خودش خجالت بکشد این هم وجهه اجتماعی اش. صبر کند و آبرو داری و تمرین که خودش اینگونه نباشد، بچه اختلاف را نه کسی به این راحتی ها همسر می دهد و نه به همسری می پذیرد. درس و بحث و تحصیل هم که در این شرایط خیلی سخت است این هم از اوضاع اجتماعی.  این بچه بیچاره طرفدار پدرش باشد، مادرش ناراضی است. طرفدار مادرش باشد، پدرش ناراضی است. رضایت خدا هم در رضایت پدر و مادر است. به هر صورت یک عاقی توی کارنامه عملش نباشد، نارضایتی والدین فراوان است. گذشته از آن این بچه عاقبت بخیر شدنش خیلی سخت است، کمی ضعف اعتقادی داشته باشد هضم این اوضاع مشکل می شود و بد بین به خدا و دین. خب عمرش که اینطور می گذرد و کسی سرمایه ای جز عمر ندارد.  اوضاع دنیایش که بی ریخت است و آن طور که گفتم. آخرتش هم که بین زمین و آسمان است. با یک اشاره سرمایه که رفت و دنیا و آخرت که به دنبالش بر باد، مصداق خوبی نبود؟ تازه این اوضاع بچه اختلاف پدر و مادر ی که فاحشه و فاسد و تارک الصلوه و اهل دود و دم و شرب و نوش نیستند. اینطور اگر باشند خدا کیلویی چند و چه بسا فروخته شود به قیمت مختلف و...».

دهان نرگس دوخته شد. با همه تحقیقی که کرده بود نه می توانست رد کند، نه خودش را در حد تایید می دید. من هم مات و مبهوت از تصور شرایطی که افسانه بافته بود  با خودم دعا می کردم: «خدایا من از این آیه و شرح و تفصیلش سر در نمی آورم، تعیین مصداق هم کار امثالل من نیست، به مظلومیت بچه های اختلاف قسمت می دهم مانع از این وصلت ها باش، یا حداقل این همسران بچه دار نشوند. بچه دار شده اند خودت هدایتشان کن»

خدایا حق با تو بود زن و مردی که عاشق تو نیستند، خود شان را می بینند نه تو را، چطور می توانند به دنیا و آخرت نعمت مشترکی چون فرزند توجه کنند؟!

 

 

(1) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ (11)/ سوره حج

و از (میان) مردم، کسى است که خداوند را تنها با زبان مى‌پرستد، (ایمان او در حاشیه و در مرز کفر است و با حادثه‌اى کوچک مى‌لغزد) پس اگر خیرى به او برسد، به آن اطمینان یابد، و اگر مصیبت و آزمایشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى کفر رود، چنین کسى) در دنیا و آخرت زیانکار است، این همان زیان آشکار است.

ارغوان/3 شهریور 1398

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۳
ارغوان ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی